Självdiagnostik..trötta binjurar

Jag har funderat länge på varför jag inte blir frisk och känner mig ständigt hängig. Har varit sjuk sen sommaren och allmänt trött. När jag drack min morgondrink från Fitline så fick jag en flush på magen. Först tänkte jag inte så mycket på det sen insåg jag binjurna är dåliga igen. Jag som ändå känner min kropp och symtom borde ha tänkt på det tidigare. Så nu är tabletter på gång från Flora kliniken i Luleå. Tur att det finns alternativ medicin för hade jag lyssnat på sjukvården så hade jag behövt byta njurar...

Gjorde testen längst ner och JA det är binjurarna som spökar :( 

Nu vet jag i alla fall varför jag är sjukt trött och aldrig blir frisk. Så nu blir det boosta med fitline och äta Adrecomp.


http://tarmochpsykologi.wordpress.com/2011/04/03/har-du-trotta-binjurar/


Vilka symptom kännetecknar hypoadrenia dvs. trötta binjurar? Dessa är de vanligaste men inte de enda.

  • Svårt att gå upp på morgonen. Man använder väckarklocka, sambo, mamma som ringer osv. och ändå släpar man sig som en köttklump upp ur sängen halvsovande.
  • När man har vaknat är man fortfarande trött som om man inte hade sovit överhuvudtaget.
  • Sugen på salt. Man äter upp hela påsen av chips eller jordnötter, saltar extra på maten osv.
  • Saknar energi. Allt känns jobbigt att göra, även sådant man brukade tycka om. Ofta så känns det alldeles för jobbigt att resa sig från stolen eller fåtöljen.
  • Det verkar bli jobbigare och jobbigare att göra helt vanliga vardagssysslor.
  • Sexlusten har försvunnit.
  • Stresståligheten har försämrats. Småsaker som man tidigare inte brydde sig om verkar numera driva en till vansinne. Man blir vansinnig när man kör bil, är ständigt nervös, skäller på barnen och mannen/hustrun, äter en massa strunt, röker eller använder droger/mediciner (lagliga eller olagliga), allt detta är dina binjurar som skriker hjälp.
  • Det tar längre tid att tillfriskna från förkylningar och influensor. Hostan från vinterns förkylning hänger kvar en till två månader.
  • Yrsel när man reser sig från liggande eller sittande ställning. Ibland svartnar det för ögonen och känns som att man ska svimma efter att man reser sig upp.
  • Olika grader av depression.
  • Inget verkar roligt i livet. Relationer med vänner känns meningslösa och tomma.
  • Kraftigare PMS
  • Alla symptom ökan när man missar en måltid eller har ätit för lite. Man kompenserar genom att slänga i sig godis och kaffe.
  • Tankarna börjar bli lite suddiga. Man är inte lika skärpt som tidigare.
  • Minnet sviker oftare.
  • Minskad tolerans. Folk verkar mer irriterande än vad de var tidigare.
  • Man vaknar inte riktigt före 10:00, känner sig drogad med sömnmedel runt 15:00-16:00, men piggnar till lite efter middagen tidigt på kvällen.
  • Alla uppgifter verkar ta längre tid att utföra.
  • Vaknar mellan 1 och 3 på natten.

Ett av dessa symptom säger inget om binjurarna men om man har tre eller flera så är sannolikheten stor att det är hypoadrenia dvs. trötta binjurar.

Det finns några enklare prov man kan utföra själv.

1. Ta med en ficklampa och gå in på toaletten. Stäng dörr och släck ljuset. Lys med ficklampan vid sidan av ena ögat. Om pupillen drar i hop sig och några sekunder senare inte klarar av att hålla formen utan börjar pulsera då har man med stor sannolikhet trötta binjurar.

2. Ta något spetsigt föremål, så som en penna eller tandpetare. Dra försiktigt ett streck på magen, nedanför naveln. En frisk person kommer att få ett vitt streck som snabbt blir rosa och sedan försvinner. Vid problem med trötta binjurar kommer strecket att förbli vitt ganska länge och till och med bli lite bredare efter en stund.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0